Cyklernes by

På to hjul gennem verdens bedste cykelby

Cyklen er ikke bare et transportmiddel i København – den er en del af byens sjæl. Længe før bilerne rullede ind, havde københavnerne indtaget gaderne på to hjul. Og i dag er cyklen stadig den letteste, hurtigste og mest fornøjelige måde at bevæge sig rundt på.

Jeg elsker selv at opleve byen fra cykelsadlen. På cykel mærker du lyset, luften, lydene og livet i gaderne – du fornemmer stemningen i de enkelte kvarterer på en måde, der aldrig ville være mulig bag en bilrude. For mig er cyklen frihed, mobilitet og livskvalitet i sin reneste form.

København er officielt verdens bedste cykelby. Det er ikke bare pral – det er fakta:

  • Over 62 % af alle københavnere cykler til arbejde eller studie hver dag.

  • Byen har mere end 400 km cykelstier, mange af dem bredere end bilbanerne.

  • Der findes i dag færre biler end cykler i byen – og der bliver cyklet over 1,4 millioner kilometer på en gennemsnitsdag.

  • Nye cykelbroer som Bryggebroen (2006), Cykelslangen (2014) og Lille Langebro (2019) har gjort havnen til et cykelvenligt byrum, hvor man nemt og hurtigt kan krydse fra kvarter til kvarter.

Alt i denne bog kan nås på cykel – og det er også min klare anbefaling: hop op på jernhesten hver dag, uanset vejret. Det er ikke kun en praktisk måde at komme rundt på, men også en oplevelse i sig selv. Hver tur gennem byen føles som et lille eventyr, hvor man opdager nye detaljer, mærker kvarterernes forskellighed og møder byen i øjenhøjde.

Jeg er overbevist om, at cyklen er en af grundene til, at vi danskere rangerer blandt verdens lykkeligste folkefærd. For når du først har mærket den frihed, der ligger i at glide gennem byen på to hjul, så er der ingen vej tilbage.